Tijdlijn
Maak kennis met onze directie
(Rosalie van Dijk-Houben, CFO)
Translink opereert in een complex, maar boeiend werkveld, met veel partijen en verschillende belangen. Dat kan alleen met een open blik naar buiten. Samenwerken en innoveren zit ons in het bloed. We weten wat er speelt bij onze partners en bij de eindgebruiker omdat we nauw met hen samenwerken. We hebben veel contact met OV-bedrijven en overheden. Een groep early adopters denkt met ons mee en we doen regelmatig onderzoek onder reizigers. Zo is Translink er voor iedereen.
Zowel reizigers als OV-bedrijven moeten erop kunnen vertrouwen dat betalen in het OV veilig en verantwoord verloopt. Daarom is Translink transparant over haar dienstverlening en laten we deze grondig toetsen op veiligheid en kwaliteit.
Translink is graag duidelijk over de opbouw van tarieven. Bekijk daarom hier de hoogte van – en ontwikkeling van onze tarieven. Dit overzicht wordt ieder half jaar geactualiseerd.
Met trots presenteren wij het jaarverslag van Translink voor het jaar 2023. Dit jaar hebben we opnieuw belangrijke stappen gezet in de wereld van mobiliteit en openbaar vervoer. In een jaar dat gekenmerkt werd door uitdagingen en veranderingen, hebben wij vastgehouden aan onze missie om met de OV‑chipkaart en OVpay innovatieve en efficiënte oplossingen te bieden voor reizigers en mobiliteitsaanbieders.
Tijdlijn
De Nederlandse OV-bedrijven en overheid willen graag een elektronisch betaalsysteem in het OV. Naast het gemak van één vervoersbewijs voor het hele OV kan zo’n systeem ook meer inzicht geven in OV-gebruik en reispatronen. In 1997 wordt in Hong Kong een systeem in gebruik genomen dat geschikt lijkt om ook in Nederland te gebruiken.
Op 1 oktober wordt Trans Link Systems B.V. opgericht. Omdat de verschillende OV-bedrijven elk hun eigen belangen hebben, is duidelijk dat er één dienstverlenende partij moet komen om de realisatie van het OV-chipaartsysteem te overzien.
Uiteindelijk wordt gekozen voor een Commanditaire Vennootschap, Trans Link Systems C.V. De Commanditaire Vennoten (NS, GVB, RET, HTM en Connexxion) leveren het kapitaal en Translink als beherende vennoot kan aan de slag. Translink zoekt partijen die het betaalsysteem in Nederland kunnen bouwen en opereren.
Een consortium van bedrijven wordt gekozen om het OV-chipkaartsysteem te realiseren. Translink verhuist van Utrecht naar het kantoorpand in Amersfoort, waar Translink het consortium East-West e-Ticketing aanstuurt bij de realisatie van het systeem.
Een kaart uitgeven waar geld op staat, daar is een vergunning voor nodig. TLS Card Issuer wordt daarom opgericht als aparte B.V. om een vergunning van de Nederlandse Bank te krijgen om Elektronisch Geld Instelling (EGI) te kunnen zijn. De kaartproductie wordt ingericht en het systeem is klaar voor operatie.
Vanaf april kunnen mensen de OV-chipkaart gebruiken in de metro bij RET in Rotterdam. Translink neemt de Centrale Backoffice in gebruik dat alle transacties van het OV-chipkaartsysteem verwerkt.
De verschillende vennootschappen van Translink worden samengevoegd tot één B.V. Translink besluit de activiteiten van de uitbesteding in eigen beheer te nemen. Hiervoor neemt Translink een aantal mensen over van het consortium.
Translink neemt de operatie van het systeem definitief in eigen beheer. Met een SAS70-verklaring (later ISAE 3402) toont Translink aan haar dienstverlening te beheersen. Dit jaar volgt ook een nationale mediacampagne om de OV-chipkaart aan te kondigen.
De chip die ook in de OV-chipkaart wordt gebruikt, blijkt relatief eenvoudig te hacken, maken onderzoekers van de Radboud Universiteit in Nijmegen bekend. Hoewel de omvang van de fraude minimaal is, wordt de kwetsbaarheid breed uitgemeten in de media. De invoering van de OV-chipkaart staat onder druk. Translink werkt keihard om het systeem toch veilig te maken.
Het befaamde ontwerp van de OV-chipkaart wordt vastgesteld en staat nog altijd op elke consumentenkaart die wordt uitgegeven. Wist je dat op elk verticaal lijntje van de OV-chipkaart een gedichtje staat? “De wereld om je heen sluit je af als je wegdroomt naar je eigen wereld, de buitenwereld trekt aan je voorbij.”
Samen met de NS maakt Translink het mogelijk om te reizen op rekening. Hierbij ontstaan nieuwe mogelijkheden voor abonnementsvormen. Vooralsnog wordt dit alleen voor zakelijke reizigers mogelijk. Ook maakt Translink het mogelijk om het saldo op je OV-kaart online op te laden.
Na tien jaar ontwikkelen is de OV-chipkaart landelijk hét betaalmiddel in het OV. Reizigers kunnen nu overal in het OV in- en uitchecken met de OV-chipkaart. Om het risico op fraude te verlagen, werkt Translink met een nieuwe, veiligere chip.
In samenwerking met de NS kijkt Translink naar de haalbaarheid om op stations contactloos een ‘krant en croissant’ te kunnen betalen met de OV-chipkaart. Hiervoor werd een aangepaste chip gebruikt. Het systeem werkte prima, maar is nooit ingevoerd.
Achteraf betalen voor consumenten maakt het mogelijk om zonder saldo met de OV-chipkaart te reizen. Naar aanleiding van de Visie OV-betalen begint Translink met toekomstplannen waarbij ook betalen in het OV mogelijk moet worden met de betaalpas of mobiel.
In december wordt de Coöperatie Openbaar Vervoer Bedrijven opgericht. Translink wordt hiermee eigendom van alle OV-bedrijven in Nederland. De koers wordt gezet naar verdere innovatie in betaalmogelijkheden binnen het OV.
Met het werkprogramma OV-betalen wordt een eerste stap gezet om de Visie OV-betalen gestalte te geven. De basis wordt gelegd voor een Generieke Backoffice, een geheel nieuwe basis om het betalen met de bankpas in het OV te kunnen verwerken.
Met OV-chip Mobiel beproeft Translink de mogelijkheid om via een app op je mobiele telefoon in en uit te checken. De technologie is echter ingewikkeld en omdat er ook wordt gewerkt aan nieuwe betaalmogelijkheden waarmee dit mogelijk moet worden, wordt de proef na een klein jaar beëindigd.
Om de saldi op de OV-chipkaarten van reizigers optimaal te beschermen, worden de Stichting Reizigerstegoeden Translink en Stichting Zekerheden Reizigerstegoeden Translink opgericht. Ook behaalt Translink het PCI DSS certificaat waarmee de informatieveiligheid van het nieuwe OV-betalen is geborgd.
OVpay wordt de naam waaronder de nieuwe betaalmogelijkheden in het OV worden geïntroduceerd. Translink behaalt dit jaar een ISO 27001-certificering, waarmee we de kwaliteit en beheersing van onze informatiebeveiliging aantonen.
Op 10 maart kunnen reizigers in Lelystad bij wijze van proef in- en uitchecken met de betaalpas of creditcard. Een TNO-onderzoek wijst erop dat de beveiliging van de OV-chipkaart veroudert, waarmee de dienstverlening kwetsbaarder wordt. Dit benadrukt het belang van nieuwe OV-betaalmogelijkheden.
Vanaf juni is het landelijk mogelijk om te reizen met OVpay. Nu nog alleen met betaalpas, creditcard en mobiel op voltarief. Maar achter de schermen wordt hard gewerkt om ook abonnements- en kortingsproducten met OVpay mogelijk te maken.
Trans Link Systems B.V. (Translink) is een besloten vennootschap (bv) naar Nederlands recht, aangemerkt als structuurvennootschap.
Onze Raad van Commissarissen (RvC) houdt toezicht op de bedrijfsvoering van Translink. Daarnaast geeft de RvC gevraagd en ongevraagd advies. Ook heeft de RvC de werkgeversrol van de directie van Translink. Daarnaast heeft de raad als taak de jaarlijkse begroting, belangrijke kapitaalinvesteringen en het jaarverslag goed te keuren.
De RvC heeft uit haar raad een Audit Commissie (AC) en een Remuneratie- en Benoemingscommissie aangesteld (RBC).
De RvC is zo samengesteld dat de combinatie van kennis, ervaring en onafhankelijkheid is gewaarborgd. De raad bestaat uit zes leden: Erno Kleijnenberg (voorzitter), Peter de Raadt, Anke Schlichting, Hessel Dikkers, Erik Beenen en Floris van Kolfschoten.
Translink heeft één aandeelhouder en dat is de Coöperatie Openbaar Vervoerbedrijven. Alle openbaar vervoerbedrijven zijn lid van de Coöperatie. Hiermee is ten aanzien van Translink een gelijk speelveld gecreëerd voor alle concessiehouders in het openbaar vervoer in Nederland.
De Klanten Raad van Advies (KRvA) geeft gevraagd en ongevraagd advies over de dienstverlening van Translink. Zij richt zich daarbij op een reizigersvriendelijke en klantgerichte beheer en ontwikkeling van de OV-chipkaart. Alle deelnemers aan het OV-chipkaartsysteem zijn lid van de KRvA. Daaronder vallen vervoerders, maar bijvoorbeeld ook zogenaamde bedrijvenkaartaanbieders en (andere) strategische partners.
De directie heeft een gedragscode opgesteld en ziet toe op de werking en de naleving ervan binnen Translink.
De Stichting Reizigerstegoeden Translink (SRT) en de Stichting Zekerheden Reizigerstegoeden Translink (SZRT) zorgen er samen voor dat de tegoeden op de OV-chipkaarten zo goed mogelijk zijn beschermd. In dit document vind je vragen en antwoorden over deze beschermingsconstructie.
Translink heeft een meldpunt voor ongewenste omgangsvormen en integriteit. De directie draagt zorg dat medewerkers zonder gevaar voor hun rechtspositie de mogelijkheid hebben een melding te doen. Daarnaast heeft Translink een regeling Responsible Disclosure. Ontdek je kwetsbaarheden in het OV-chipkaart systeem? Dan werken we graag samen met jou aan een oplossing! Klik hier om dit te melden