Reizen met OV-chip mobiel

30 mei '17
Sinds de start vorige week maandag (22 mei) gebruiken al ruim 2.400 van onze reizigers met plezier de OV-chip mobiel en hebben zij er al ruim 2.200 OV-reizen mee gemaakt. We zien dat een aantal van onze reizigers met een KPN, Telfort, Simyo en Yes Telecom abonnement het aanmeldproces voor OV-chip mobiel niet volledig kunnen doorlopen. We werken er hard aan om dit te verhelpen. In de tussentijd zetten we het aanmelden voor abonnementhouders van KPN, Telfort, Simyo en Yes Telecom tijdelijk dicht.
Lees verder

Vanaf nu in- en uitchecken met je smartphone

26 mei '17
Het is zover: reizigers kunnen reizen met OV-chip mobiel. Mensen met een Android smartphone en een abonnement bij Vodafone, KPN, Telfort, Simyo of Yes Telecom kunnen vanaf maandag 22 mei in- en uitchecken met hun mobiele telefoon. We gaan OV-chip mobiel gefaseerd invoeren en starten met 10.000 reizigers.
Lees verder

Storing online dienstverlening opgelost

5 apr '17
De afgelopen periode was de dienstverlening op www.ov-chipkaart.nl instabiel. Hierdoor konden reizigers hun OV-reishistorie niet bekijken en hun declaratie-overzichten niet ophalen. Om reizigers wel doorlopend van dienst te kunnen zijn, was onze Klantenservice extra geopend en dag en nacht bereikbaar. Sinds vanochtend is de OV-reishistorie weer beschikbaar en kunnen reizigers al hun zaken weer online afhandelen.
Lees verder

OV-chipkaart scoort 8,1 in landelijk onderzoek

21 mrt '17
De OV-chipkaart heeft het rapportcijfer 8,1 gekregen voor gebruiksgemak. Dit is een van de resultaten uit het onderzoek van de onafhankelijke kennisorganisatie CROW-KpVV dat op 22 maart is gepubliceerd. Dit is een landelijk onderzoek naar de tevredenheid over het openbaar vervoer. In 2010 werd in ditzelfde onderzoek nog het rapportcijfer 6,8 toegekend. De afgelopen jaren hebben wij ingezet op verbetering van het gebruiksgemak van de OV-chipkaart. 
Lees verder

Vernieuwde navigatiestructuur voor website OV-chipkaart.nl

17 feb '17
Vanochtend, vrijdag 17 februari, ging de nieuwe navigatiestructuur van www.OV-chipkaart.nl live. Een flinke verbetering voor reizigers. Want maar liefst 40% van de bezoekers aan OV-chipkaart.nl komt op onze website via de smartphone. En dat aantal groeit elke maand met 1%. Dat, en de wens van reizigers, waren dan ook reden om de navigatiestructuur van onze OV-chipkaart website volledig te vernieuwen. Reizigers die met hun mobiel de website bezoeken, zien voortaan alle keuzes in één oogopslag en kunnen gemakkelijker hun keuzes maken en informatie vinden.
Lees verder

De feiten over Translink en de OV-chipkaart

14 feb '17
We hebben de berichtgeving van het AD gezien, en constateren dat hier verkeerde conclusies zijn getrokken. Dit zijn de werkelijke feiten over Translink en over de OV-chipkaart:
  • Translink heeft geen winstoogmerk; de dienstverlening van Translink is gebaseerd op kostendekkende tarieven.
  • Translink produceert de OV-chipkaarten voor heel Nederland. Inmiddels zijn er ruim 14 miljoen klanten die een OV-chipkaart gebruiken. Dat maakt dat we het hebben over grote bedragen.
  • De berichtgeving dat de OV-bedrijven grote winsten zouden hebben gemaakt met Translink, is feitelijk onjuist. De OV-bedrijven hebben de eerste jaren van het bestaan van Translink vele miljoenen in Translink geïnvesteerd voor de ontwikkeling van de OV-chipkaart en de backoffice (dienstverlening en systemen).
  • De eerste jaren zijn de aanloopverliezen door de OV-bedrijven die toen aandeelhouder waren, voorgeschoten. De positieve resultaten van Translink zijn gebruikt om dit terug te betalen. Daar bovenop hebben de aandeelhouders geen rendement ontvangen.
  • De genoemde € 80 miljoen omzet is kostendekkend om de OV-chipkaart voor de miljoenen consumenten te produceren inclusief de bijbehorende dagelijkse dienstverlening te kunnen leveren. Translink verzorgt meer diensten dan alleen het leveren van OV-chipkaart.
  • De genoemde € 55 miljoen winst, betreft het positieve resultaat over de jaren 2011 t/m 2015.
Lees verder

Saldo OV-chipkaart is van reiziger

26 jan '17
Als een OV-chipkaart na vijf jaar is verlopen, kan de reiziger een nieuwe kaart aanvragen en zijn saldo terugvragen. Translink, de vervoerders en de consumentenorganisaties willen uiteraard dat het geld teruggaat naar de reiziger. Bij voorkeur rechtstreeks aan de reiziger en anders door het geld te gebruiken om bijvoorbeeld systemen aan te passen om het terugvragen van saldo te vereenvoudigen. Uit onderzoek blijkt dat een deel van de reizigers het niet de moeite waard vindt om saldo terug te vragen. 
Lees verder

Het jaar 2016 in cijfers

2 jan '17
Translink heeft in 2016 in totaal bijna 2,45 miljard transacties verwerkt. Eind 2016 waren ruim 14,2 miljoen OV-chipkaarten in omloop. Hiervan waren er 7,4 miljoen persoonlijke en 6,8 miljoen anonieme kaarten. 
Lees verder

Website Uitcheck Gemist voor nog meer reizigers bruikbaar

3 okt '16
Steeds meer reizigers kunnen snel en gemakkelijk via de website Uitcheck Gemist hun geld van een gemiste uitcheck terugvragen. Want vanaf 3 oktober zijn ook EBS en Connexxion aangesloten op deze website. Ook NS doet binnenkort mee en dan zijn alle openbaar vervoerbedrijven aangesloten op www.uitcheckgemist.nl. Vanaf dat moment kunnen alle reizigers in het openbaar vervoer via 1 online loket gebruikmaken van de dienst Uitcheck Gemist. En dat is goed nieuws, want het betekent meer gemak voor reizigers.
De website Uitcheck Gemist is ontwikkeld door Translink en is zo opgezet dat de OV-bedrijven vanuit hun eigen werkprocessen hier gemakkelijk op kunnen aansluiten.
Lees verder

Verstrekken van gegevens bij vermissing

28 aug '16
In de Telegraaf van zondag 28 augustus staat een artikel over een oudere man die vorig weekend het hele weekend onvindbaar was, omdat reisgegevens door de politie alleen maar gevorderd mogen worden bij misdrijven, en niet bij vermissingen. Translink verstrekt informatie aan politie en justitie als het gaat om vermiste personen, omdat Translink vindt dat hier een maatschappelijk belang geldt. Met de politie zijn afspraken gemaakt over reisgegevens van de OV-chipkaart in geval van vermissing. Voor politie is 7x24 uur een telefoonnummer beschikbaar. De politie kan ook gegevens opvragen via Klantenservice OV-chipkaart. Deze klantenservice is op werkdagen open van 7 tot 21.30 uur en in het weekend en op feestdagen van 10 tot 16 uur.

Lees verder
« Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Volgende »