Diensten aan consumenten

Ruim 14 miljoen consumenten gebruiken de OV-chipkaart. Om al deze mensen zorgeloos en met plezier te laten reizen, verzorgen we de dienstverlening voor het betalen in het OV. Zo leveren wij namens de OV-bedrijven de diensten die direct aan de OV-chipkaart gerelateerd zijn. Zoals de Klantenservice OV-chipkaart en www.ov-chipkaart.nl. Maar het begint natuurlijk met onze productie en levering van de persoonlijke en anonieme OV-chipkaarten waarmee reizigers zich vrij in het openbaar vervoer kunnen begeven. Iedere dag weer.
En we doen nog meer. Zo zorgen we ervoor dat reizigers het gemak hebben van automatisch opladen. Verder zijn we verantwoordelijk voor het landelijke distributiekanaal voor het verstrekken van de producten, saldo en diensten aan de reizigers met een OV-chipkaart.
 

Klantgericht

Reizigers hebben de keuze hoe ze onze dienstverlening voor de OV-chipkaart gebruiken. Dat kan via de:

  • Website www.ov-chipkaart.nl met webwinkel, Mijn OV-chipkaart, adresvinder en contactformulier
  • Klantenservice OV-chipkaart 0900-0980 (gebruikelijke belkosten)
  • Aanvraagformulieren en serviceformulieren

Website

Op www.ov-chipkaart.nl vertellen we alles over het reizen met de OV-chipkaart. Hier kan de reiziger een persoonlijk account aanmaken (Mijn OV-chipkaart) en 24 uur per dag alle diensten gemakkelijk en veilig zelf online regelen. Bijvoorbeeld het aanvragen van een persoonlijke OV-chipkaart, saldo kopen, automatisch opladen aanvragen, de reishistorie vinden, of de OV-chipkaart verloren/gestolen melden en een nieuwe kaart aanvragen. In de adresvinder kunnen reizigers snel zien waar een ophaal- en oplaadautomaat in de buurt is. En in de uitgebreide rubriek Vragen & Antwoorden vinden reizigers antwoord op veel gestelde vragen. Een vraag die er niet bij staat, kan de reiziger via het contactformulier online stellen. Ook zijn er video’s, folders, formulieren en andere handige downloads te vinden op de OV-chipkaart website.

Automatisch opladen

Helemaal zorgeloos reizen kan met de keuze voor Automatisch opladen. Reizigers met een persoonlijke OV-chipkaart kunnen hiervoor kiezen en hebben daarmee altijd voldoende saldo op hun OV-chipkaart. Het werkt zo: zodra het saldo op de persoonlijke OV-chipkaart onder een bepaald bedrag komt, wordt het saldo op de OV-chipkaart automatisch verhoogd met een bedrag naar keuze (€ 10, € 20 of € 50). De reiziger machtigt ons eenmalig om het gekozen bedrag automatisch af te schrijven van zijn/haar bankrekening. Het aanvragen van Automatisch opladen kan online of met het aanvraagpakket.

Formulieren

Wij verwerken alle aanvraagformulieren voor persoonlijke OV-chipkaarten en serviceformulieren. Dan hebben we het over:

  • aanvragen/wijzigingen automatisch opladen
  • wijzigingen persoonsgegevens
  • aanvragen vervangende kaarten
  • teruggave saldo bij defecte anonieme kaarten
  • teruggave saldo en beëindigen van persoonlijke kaarten
  • aanvragen abonnementen papieren transactieoverzicht

Distributiekanaal

We zeiden het al: wij zijn verantwoordelijk voor het landelijk distributiekanaal. Deze distributie is nodig omdat de OV-chipkaart een contactloze kaart is. Om ermee te kunnen reizen, moet alle informatie op de kaart staan. Met ‘informatie’ bedoelen we saldo, producten en diensten. Reizigers kunnen de gekozen informatie op hun kaart zetten bij een ophaal- en oplaadautomaat. Deze apparaten maken gebruik van de National Action List (NAL).

Hoe werkt de (NAL)?

De NAL is geschikt voor het verstrekken van producten, saldo en diensten aan consumenten met een OV-chipkaart. De NAL wordt door ons (Translink) en door andere deelnemers van het OV-chipkaartsysteem. De reiziger plaatst een bestelling in de webwinkel op  www.ov-chipkaart.nl. Bijvoorbeeld een reisproduct of saldo. Nadat wij deze bestelling in onze backoffice hebben ontvangen, zetten we de bestelling direct klaar op de ‘NAL-manager’. De reiziger gaat vervolgens met zijn OV-chipkaart naar één van de vele ophaal- en oplaadautomaten in Nederland en doet deze in het apparaat. De ophaalautomaat maakt contact met de NAL-manager en kijkt of er een bestelling klaarstaat. Als dit zo is, dan zet de ophaalautomaat het product of saldo op de OV-chipkaart en kan de reiziger het direct gebruiken.