11 apr 2019

Reizigers waarderen het gebruiksgemak van de OV-chipkaart voor het tweede achtereenvolgende jaar met een 8,2. De waardering blijft daarmee onverminderd hoog. Dat blijkt uit een landelijk onderzoek van kennisorganisatie CROW-KpVV naar de tevredenheid over het openbaar vervoer, dat vandaag is gepubliceerd. 

Translink, het bedrijf achter de OV-chipkaart, heeft de afgelopen jaren veel aandacht besteed aan het verbeteren van het gebruiksgemak. Zo kunnen reizigers eenvoudig online hun saldo checken, reishistorie inzien en saldo laten terugstorten als ze een uitcheckpunt hebben gemist. Ook is de tijdsduur van levering van een (vervangende) kaart teruggebracht tot gemiddeld twee werkdagen.

CEO Arco Groothedde van Translink is blij met de waardering van de reiziger. ,,Wij geloven dat mensen drempelloos willen reizen en gemakkelijk betalen hoort daarbij. De komende jaren werken we in de OV-sector samen aan meer keuze- en betalingsvrijheid in het OV. De waardering is voor ons een mooie impuls om te blijven werken aan verbeteringen. Dat verdient de reiziger.”

Translink is het betaalhart van het OV. De organisatie, die samen met alle OV-bedrijven het reizen met de OV-chipkaart mogelijk maakt, verwerkte vorig jaar ruim 2,7 miljard transacties. Nederland is nog altijd het enige land ter wereld met één kaart voor al het openbaar vervoer, ongeacht de vervoerder.